Adjuvant Dynamic marker - Adjusted Personalized Therapy comparing endocrine therapy plus ribociclib versus chemotherapy in intermediate-risk, HR+/HER2- early breast cancer (ADAPTcycle)

2024-515769-32-00 Protocol WSG-AM08 Therapeutic confirmatory (Phase III) Ongoing, recruitment ended

Start 2 Jul 2019 · Status Ongoing, recruitment ended · 1 EU/EEA countries · 85 sites · Protocol WSG-AM08

Overview

Sponsor-declared trial summary

Phase Therapeutic confirmatory (Phase III)
Status Ongoing, recruitment ended
Participants planned 1,684
Countries 1
Sites 85

HR+/HER2- early breast cancer

To demonstrate - superiority in invasive disease-free survival (iDFS) of ribociclib + ET vs. standard-of-care chemotherapy, - survival rate >92 % in 5-years´ distant disease-free survival (dDFS) in the ribociclib + ET-group.

Key facts

Sponsor
WSG Westdeutsche Studiengruppe GmbH
Participant type
Patients
Age range
18-64 years, 65+ years
Gender
Female
Therapeutic area
Diseases [C] - Neoplasms [C04]
Trial duration
2 Jul 2019 → ongoing
Decision date (initial)
2024-10-01
Transition trial
Yes
Low-intervention
No
Rare-disease indication
No
Vulnerable population
Yes
Funding sources
Exact Sciences · Novartis · Genomic Health

External identifiers

EU CT number
2024-515769-32-00
EudraCT number
2018-003749-40
ClinicalTrials.gov
NCT04055493

Trial design

CTIS Part I — objectives, methods, condition coding

Main objective

Scope: Safety, Therapy, Efficacy

To demonstrate
- superiority in invasive disease-free survival (iDFS) of ribociclib + ET vs. standard-of-care chemotherapy,
- survival rate >92 % in 5-years´ distant disease-free survival (dDFS) in the ribociclib + ET-group.

Secondary objectives 9

  1. overall survival (OS) and dDFS in both arms
  2. differences in overall survival (OS) and dDFS
  3. subgroup and multivariable survival analyses defined by key clinical, genomic, and endocrine-response parameters
  4. quality of life (QoL) and correlation to treatment related symptoms measured by EQ-VAS and triggered symptom questionnaire
  5. analysis of treatment adherence
  6. comparison of Ki-67 values measured by any local pathologist vs. central pathologist in all tissue samples
  7. to compare pCR by treatment arm
  8. to compare clinical response rate by treatment arm
  9. to compare prevalence of breast conservation therapy vs. mastectomy by treatment arm

Conditions and MedDRA coding

HR+/HER2- early breast cancer

VersionLevelCodeTermSystem organ class
20.0 PT 10006187 Breast cancer 100000004864
23.0 PT 10083234 Hormone receptor positive breast cancer 100000004864
21.1 PT 10057654 Breast cancer female 100000004864
24.0 PT 10085481 Hormone receptor positive HER2 negative breast cancer 100000004864
28.0 LLT 10077484 HER2 negative 10022891

Study design 4 periods

#TitleAllocationBlindingRoles blindedArms
1 Screening Phase
An optional screening phase with ET at investigator´s choice (at least 14 days of tamoxifen or AI in postmenopausal patients, and at least 28 days in premenopausal patients, if GnRH agonist is given). In premenopausal patients, GnRH addition (with AI and/or tamoxifen) is strongly recommended to be used in the preoperative setting.
Not Applicable None
2 Randomization Procedure
Randomization procedure to one of the 3 treatment arms
Randomised Controlled None
3 Treatment Phase
A treatment phase with 2 arms
Randomised Controlled None Experimental arm: Ribociclib / AI treatment (24 months, 26 cycles)
Control arm: Standard-of-care chemotherapy, e.g., according to regional prescribing information depending on patient´s needs and the clinical guidelines of the Breast Committee of the German Gynecological Oncology Group (AGO) for 16-24 weeks
4 Follow-up Phase
A follow-up phase with standard ET at investigator´s choice for at least 5 years up to 9 years overall treatment duration, depending on time point of inclusion in the study until fixed end in 2028
Not Applicable None

Eligibility criteria

Principal inclusion / exclusion criteria as submitted by sponsor

Inclusion criteria 17

  1. Written informed consent prior to any screening procedures.
  2. Female.
  3. ≥ 18 years of age.
  4. 4a. EITHER: (Post)menopausal status at the time of initiation of (neo)adjuvant study medication: patient underwent bilateral oophorectomy, or age ≥ 60, or age < 60 and amenorrhea for 12 or more months (in the absence of chemotherapy, tamoxifen, toremifene, or ovarian suppression) and/or FSH and oestradiol in the postmenopausal range per local normal range. 4b. OR: Pre-menopausal patients: confirmed negative serum or urine pregnancy test (β-hCG) before starting study treatment, or patient has had a hysterectomy.
  5. Histologically confirmed diagnosis of primary oestrogen-receptor positive and/or progesterone-receptor positive (≥ 1%) early breast cancer by local laboratory.
  6. Patient has HER2-negative breast cancer defined as a negative in-situ hybridization test or an IHC status of 0, 1+, or 2+, if IHC is 2+, a negative in-situ hybridization (FISH, CISH, or SISH) test is required (based on the most recently analysed tissue sample and all tested by a local laboratory).
  7. Local therapy of breast cancer (if adjuvant treatment or planned if neoadjuvant treatment) according to current guidelines. Note: This may include radiotherapy of breast cancer. Radiotherapy may be performed in parallel or sequentially to either ribociclib or standard of care treatment, as per investigator´s decision.
  8. No evidence of distant metastasis (confirmed prior to randomization by CT thorax / abdomen, X-ray chest, ultrasound liver, bone scan, or PET-CT, respectively).
  9. Patient has available tumour tissue from primary diagnostic biopsy.
  10. Patient is classified as intermediate risk according to the ADAPT intermediate to high-risk definition (i) (as follows), or (only in case of missing Oncotype DX® data), according to the clinical intermediate-risk definition (ii) (as follows). (For detailed information see study protocol)
  11. No contraindication for (neo)-adjuvant ET and/or chemotherapy
  12. Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) performance status 0 or 1.
  13. Patient has adequate bone marrow and organ function as defined by the following laboratory values: absolute neutrophil count ≥ 1.5 × 109/L, platelets ≥ 100 × 109/L, haemoglobin ≥ 9.0 g/dL, estimated glomerular filtration rate (eGFR) ≥ 30 mL/min by a Cockcroft-Gault formula, INR ≤ 1.5, serum creatinine < 1.5 mg/dL, total bilirubin < ULN, except for patients with Gilbert’s Syndrome who may only be included if the total bilirubin is ≤ 3.0 × ULN or direct bilirubin ≤ 1.5 × ULN, aspartate transaminase (AST) < 2.5 × ULN, alanine transaminase (ALT) < 2.5 × ULN.
  14. 12-lead-ECG with: QTcF interval at screening < 450 msec (using Fridericia’s correction), mean resting heart rate 50-90 bpm (determined from the ECG).
  15. Ability to swallow ribociclib tablets or to administer other study medication, respectively.
  16. Ability to communicate with the investigator and comply with study procedures.
  17. Willing to remain during therapy at the clinical site, as required by the protocol.

Exclusion criteria 23

  1. Patient with distant metastases of breast cancer beyond regional lymph nodes.
  2. Patient has not recovered from clinical and laboratory acute toxicities related to prior anticancer therapies to NCI CTCAE version 5.0 Grade ≤ 1.
  3. Patient has a concurrent malignancy, or malignancy within 5 years prior to randomization, or known history of invasive breast cancer.
  4. Patient has impairment of gastrointestinal (GI) function or GI disease that may significantly alter the absorption of the study drugs (e.g., uncontrolled ulcerative diseases, uncontrolled nausea, vomiting, diarrhoea, malabsorption syndrome, or small-bowel resection).
  5. Patient has a known history of HIV infection. Screening for HIV- infection and testing for HIV is highly recommended according to current valid (local) clinical guidelines, but neither part of the interventional study procedures, nor required for enrolment.
  6. Patient has known active hepatitis-B-virus (HBV) or hepatitis-C- virus (HCV) infection. Screening for HBV or HBC-infection and testing for hepatitis-B or -C is highly recommended according to current valid (local) clinical guidelines, but neither part of the interventional study procedures, nor required for enrollment.
  7. Patient has any other concurrent severe and/or uncontrolled medical condition that would, in the investigator´s judgment, cause unacceptable safety risks, contraindicate patient participation in the clinical study, or compromise compliance with the protocol (e.g., chronic pancreatitis, chronic active hepatitis, active untreated or uncontrolled fungal, bacterial, or viral infections, etc.).
  8. Clinically significant, uncontrolled heart disease and/or cardiac repolarization abnormality, including any of the following: history of myocardial infarction (MI), angina pectoris, symptomatic pericarditis, or coronary artery bypass graft (CABG) within 6 months prior to study entry, documented cardiomyopathy, left ventricular ejection fraction (LVEF) < 50 % as determined by multiple gated acquisition (MUGA) scan or echocardiogram (ECHO), long QT syndrome, family history of idiopathic sudden death, congenital long QT syndrome, or any of the following: risk factors for Torsades de Pointe (TdP, polymorphic ventricular tachycardia in patients with long QT syndrome) including uncorrected hypokalaemia or hypomagnesemia, history of cardiac failure, or history of clinically significant/ symptomatic bradycardia, concomitant medications with a known risk to prolong the QT interval and/or known to cause Torsades de Pointe that cannot be discontinued or replaced by safe alternative medication (e.g., within 5 half-lives or 7 days prior to starting study drug), inability to determine the QTcF interval, clinically significant cardiac arrhythmias (e.g., ventricular tachycardia), complete left-bundle branch block, high-grade AV block (e.g., bi-fascicular block, Mobitz type II, and 3rd-degree AV block), systolic blood pressure (SBP) > 160 or < 90 mmHg.
  9. Patient has received prior (neo)-adjuvant treatment with chemotherapy, ET, or any CDK4/6 inhibitor for breast cancer.
  10. Patient has received tamoxifen, raloxifene, or aromatase inhibitors (AIs) for reduction in risk (“chemoprevention”) of breast cancer and/or treatment for osteoporosis within last 2 years prior to screening.
  11. Patient has received prior neoadjuvant/adjuvant treatment with anthracyclines at cumulative doses of 450 mg/m² or more for doxorubicin or 900 mg/m² or more for epirubicin.
  12. Patient with a known hypersensitivity to any of the excipients of ribociclib, ET, or standard-of-care chemotherapy.
  13. Patient with inflammatory breast cancer at screening.
  14. Patient is concurrently using other anti-cancer therapy.
  15. Patient has had major surgery within 14 days prior to starting study drug or has not recovered from major side effects.
  16. Patient is currently receiving warfarin or other coumarin-derived anti-coagulant for treatment, prophylaxis, or otherwise.
  17. Patient is currently receiving any of the following substances, which cannot be discontinued 7 days prior to Cycle 1 Day 1: concomitant medications, herbal supplements, fruits (e.g., grapefruit, pomegranates, pomelos, star fruit, Seville oranges) and their juices that are strong inducers or inhibitors of CYP3A4/5, medications that have a narrow therapeutic window and are predominantly metabolized through CYP3A4/5.
  18. Patient is currently receiving or has received systemic corticosteroids ≤ 2 weeks prior to starting study drug, or who have not fully recovered from side effects of such treatment.
  19. Participation in another investigational study in which the patient´s IMP-treatment is not yet completed and up to 30 days after ending of IMP-treatment in this respective investigational study
  20. Not able to understand and to comply with study instructions and requirements.
  21. Pregnant or nursing (lactating) woman.
  22. Woman of child-bearing potential defined as woman physiologically capable of becoming pregnant, unless she is using highly effective methods of contraception during the study treatment and for 21 days after stopping the treatment: total abstinence (when this is in line with the preferred and usual lifestyle of the patient). female sterilization (have had surgical bilateral oophorectomy with or without hysterectomy), total hysterectomy, or tubal ligation at least 6 weeks before taking study treatment. male partner sterilization (at least 6 months prior to study screening). For female patients on the study, the vasectomized male partner should be the sole partner for that patient. placement of an intrauterine device (IUD).
  23. Use of oral (oestrogen and progesterone), transdermal, injected, or implanted hormonal methods of contraception as well as hormonal replacement therapy.

Endpoints

Primary and secondary outcome measures (English text)

Primary endpoints 1

  1. iDFS and dDFS

Secondary endpoints 7

  1. Overall survival (OS) and dDFS,
  2. quality of life (QoL)
  3. treatment adherence (measured by drug intake),
  4. local and central Ki-67 values in all tissue samples.
  5. Pathological response rate (defined as ypT0/is/ypN0), as well as further definitions (ypT0/ypN0; ypT0/is/any ypN, near pCR (ypT1a/any ypN)),
  6. Clinical response rate (by palpation, ultrasound, and further methods),
  7. Rate of breast-conservation therapy

Investigational products

Investigational medicinal products (IMPs), comparators, placebo, auxiliary

Test 1

Kisqali 200 mg film-coated tablets

PRD5341551 · Product

Active substance
Ribociclib
Substance synonyms
LEE011
Pharmaceutical form
FILM-COATED TABLET
Route of administration
ORAL USE
Max daily dose
600 mg milligram(s)
Max total dose
327600 mg milligram(s)
Max treatment duration
24 Month(s)
Authorisation status
Authorised
ATC code
L01EF02 — -
Marketing authorisation
EU/1/17/1221/005
MA holder
NOVARTIS EUROPHARM LIMITED
MA country
EU
Paediatric formulation
No
Orphan designation
No
Modified vs. Marketing Authorisation
Yes
Modification description
Study specific label

Sponsors and contacts

Sponsor organisations, regulatory contacts, third parties

WSG Westdeutsche Studiengruppe GmbH

Sponsor organisation
WSG Westdeutsche Studiengruppe GmbH
Address
Fliethstrasse 112-114, Stadtmitte Stadtmitte
City
Moenchengladbach
Postcode
41061
Country
Germany

Scientific contact point

Organisation
WSG Westdeutsche Studiengruppe GmbH
Contact name
Medical Board

Public contact point

Organisation
WSG Westdeutsche Studiengruppe GmbH
Contact name
Project Management

Third parties 6

OrganisationCity, countryDuties
Medizinische Hochschule Hannover
ORG-100024473
Hanover, Germany Other
X-act Cologne Clinical Research GmbH
ORG-100044002
Cologne, Germany Code 10, Data management
CANKADO Service GmbH
ORL-000012227
Kirchheim b.M., Germany E-data capture
Universitätsklinikum Bonn, Studienzentrum Bonn
ORL-000012226
Bonn, Germany Code 8
Universitätsklinikum Düsseldorf AöR, Forschungslabore der Frauenklinik
ORL-000012223
Düsseldorf, Germany Laboratory analysis
Hannover Unified Biobank
ORL-000012224
Hannover, Germany Other

Locations

1 EU/EEA country · 85 investigational sites

By country

CountryMS statusPlanned subjectsSites
Germany Ongoing, recruitment ended 1,684 85
Rest of world 0

Investigational sites

Germany

85 sites · Ongoing, recruitment ended
Klinikum Suedstadt Rostock
Frauenklinik, Suedring 81, Suedstadt, Rostock
Klinikum Chemnitz gGmbH
Frauenklinik/Brustzentrum, Flemmingstrasse 4, Altendorf, Chemnitz
Universitaetsklinikum Muenster AöR
Brustzentrum, Albert-Schweitzer-Campus 1, Sentrup, Muenster
St. Elisabeth Krankenhaus GmbH
Brustzentrum - Senologie, Werthmannstrasse 1, Lindenthal, Cologne
Universitaetsklinikum Jena KöR
Interdisziplinäres Brustzentrum, Am Klinikum 1, Lobeda, Jena
St. Josefs-Hospital Wiesbaden GmbH
Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Beethovenstrasse 20, 65189, Wiesbaden
Carl-Thiem-Klinikum Cottbus gGmbH
Frauenklinik, Thiemstrasse 111, Spremberger Vorstadt, Cottbus
Marien-Hospital Witten
Brustzentrum, Marienplatz 2, 58452, Witten
Kliniken der Stadt Koeln gGmbH
Brustzentrum Holweide, Neufelder Strasse 32, Holweide, Cologne
Universitaetsklinikum Aachen AöR
Gynäkologie und Geburtsmedizin, Pauwelsstrasse 30, 52074, Aachen
Agaplesion Diakonieklinikum Hamburg gGmbH
Brustzentrum, Hohe Weide 17, Eimsbuettel, Hamburg
Haematologische Onkologische Praxis im Medicum
Haematologische Onkologische Praxis im Medicum, Schwachhauser Strasse 50, 28209, Bremen
Sankt Gertrauden-Krankenhaus GmbH
Praxis für gynäkologische Onkologie im Brustzentrum City am Sankt Gertrauden Krankenhaus, Paretzer Strasse 12, Wilmersdorf, Berlin
Klinikum Dortmund gGmbH
Frauenklinik Dortmund, Beurhausstrasse 40, Mitte, Dortmund
Klinikum Obergoeltzsch Rodewisch
Frauenklinik / Brustzentrum, Stiftstrasse 10, 08228, Rodewisch
Praxis Fuer Interdisziplinaere Onkologie And Haematologie GbR
Praxis Fuer Interdisziplinaere Onkologie And Haematologie GbR, Wirthstrasse 11c, Landwasser, Freiburg Im Breisgau
Oncologianova GmbH Gesellschaft fuer Innovationen in der Onkologie
Oncologianova GmbH Gesellschaft fuer Innovationen in der Onkologie, Am Stadion 9, Hillerheide, Recklinghausen
Sana Klinikum Offenbach GmbH
Onkologisches Centrum Offenbach, Brust- und Gynäkologisches Krebszentrum, Starkenburgring 66, 63069, Offenbach Am Main
Klinikum St. Georg gGmbH
Gynäkologie und Geburtshilfe, Delitzscher Strasse 141, Eutritzsch, Leipzig
Klinikum der Universitaet Muenchen AöR
Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Ziemssenstrasse 1, Ludwigsvorstadt-Isarvorstadt, Munich
Onkodok GmbH
Onkologische Gemeinschaftspraxis, Brunnenstrasse 14, Innenstadt, Guetersloh
Johanniter GmbH
Johanniter-Krankenhaus Stendal Gynäkologisches Krebszentrum, Wendstrasse 31, 39576, Stendal
Universitaet Des Saarlandes
Klinik für Frauenheilkunde, Geburtshilfe und Reproduktionsmedizin, Kirrberger Strasse 100, 66421, Homburg
Klinikum Mittelbaden Balg
Brustzentrum Baden-Baden Balg, Balger Str. 50, 76532, Baden-Baden
Praxisnetz Hämatologie / internistische Onkologie
Praxisnetz Hämatologie / internistische Onkologie, Schloßstr. 18, 53840, Troisdorf
MVZ-Onkologie Velbert GbR
MVZ-Onkologie Velbert GbR, Friedrichstrasse 311, Mitte, Velbert
Evangelisches Waldkrankenhaus Spandau Krankenhausbetriebs gGmbH
Brustzentrum, Stadtrandstrasse 555-561/2, Spandau, Berlin
GRN Gesundheitszentren Rhein-Neckar gGmbH
Brustzentrum Weinheim, Roentgenstrasse 1, 69469, Weinheim
Universitaetsklinikum Carl Gustav Carus Dresden an der Technischen Universitaet Dresden AöR
Brustzentrum, Fetscherstrasse 74, Johannstadt-Nord, Dresden
Universitaetsklinikum Essen AöR
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Hufelandstrasse 55, Holsterhausen, Essen
Gemeinschaftspraxis Frauenärzte am Bahnhofsplatz
Gemeinschaftspraxis Frauenärzte am Bahnhofsplatz, Am Bahnhofsplatz 5, 31134, Hildesheim
Evangelisches Krankenhaus Bergisch Gladbach gGmbH
Brustzentrum, Frauenklinik, Ferrenbergstrasse 24, Gladbach, Bergisch Gladbach
Klinikum Bremerhaven-Reinkenheide gGmbH
Brustzentrum, Postbrookstrasse 103, Schiffdorfer Damm, Bremerhaven
Marienhospital Bottrop gGmbH
Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Josef-Albers-Strasse 70, Sued-West-Innenstadt, Bottrop
DIAKOVERE Krankenhaus gGmbH
Henriettenstift Frauenklinik, Marienstrasse 72-90, Suedstadt, Hanover
University Hospital Cologne AöR
Brustkrebszentrum, Kerpener Strasse 62, Lindenthal, Cologne
Rotkreuzklinikum Muenchen gGmbH
Interdisziplinbäres Brustzentrum, Nymphenburger Strasse 163, Neuhausen-Nymphenburg, Munich
Agaplesion Frankfurter Diakonie Kliniken gGmbH
Gynäkologie, Wilhelm-Epstein-Strasse 4, Bockenheim, Frankfurt Am Main
Klinikum Frankfurt Hoechst GmbH
Klinik für Gynäkologie, Gotenstrasse 6-8, Hoechst, Frankfurt Am Main
MVZ Medical Center Duesseldorf GmbH
GynOnco Düsseldorf, Luise-Rainer-Strasse 6-10, Flingern Nord, Duesseldorf
DRK Kliniken Berlin
Brustzentrum Köpenick, Salvador-Allende-Strasse 1-8, Koepenick, Berlin
Marien Gesellschaft Siegen gGmbH
Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe Brustzentrum Siegen-Olpe, Kampenstrasse 51, 57072, Siegen
Medical Center - University Of Freiburg
Klinik für Frauenheilkunde, Hugstetter Strasse 55, Stuehlinger, Freiburg Im Breisgau
Katholisches Karl-Leisner-Klinikum gGmbH, Wilhelm-Anton-Hospital Goch
Klinik für Innere Medizin - Hämatologie, Onkologie und Palliativmedizin, Voßheider Straße 214, 47574, Goch
Universitaetsklinikum Tuebingen AöR
Frauenklinik, Calwerstrasse 7, Innenstadt, Tuebingen
Vivantes Netzwerk fuer Gesundheit GmbH
Vivantes Klinikum am Urban, Brustzentrum, Dieffenbachstrasse 1/1, Kreuzberg, Berlin
Onkologische Schwerpunktpraxis Bielefeld
Onkologische Schwerpunktpraxis Bielefeld, Teutoburger Str. 60, 33604, Bielefeld
Evangelische Kliniken Gelsenkirchen GmbH
Klinik für Gynäkologie, Munckelstrasse 27, Altstadt, Gelsenkirchen
Katholisches Klinikum Koblenz Montabaur gGmbH
Brustzentrum am Marienhof, Rudolf-Virchow-Strasse 7, Rauental, Koblenz
Altmark-Klinikum gGmbH
Brustzentrum Altmark, Brunnenstrasse 1, 29410, Salzwedel, Hansestadt
Helios Universitaetsklinikum Wuppertal
Landesfrauenklinik - Brustzentrum, Heusnerstrasse 40, Barmen, Wuppertal
Staedtisches Klinikum Lueneburg gGmbH
Brustkrebszentrum Lüneburg, Boegelstrasse 1, Mittelfeld, Lueneburg
Frauenaerztliche Gemeinschaftspraxis Casparistrasse
Studien GbR Braunschweig, Casparistrasse 5/6, 38100, Braunschweig
St.-Antonius-Hospital gGmbH
Klinik für Hämatologie und Onkologie, Dechant-Deckers-Strasse 8, 52249, Eschweiler
Universitaetsklinikum Wuerzburg AöR
Frauenklinik und Poliklinik, Josef-Schneider-Strasse 4, Grombuehl, Wuerzburg
Klinikverbund Suedwest GmbH
Interdisziplinäres Brustzentrum Böblingen, Bunsenstrasse 120, Ost, Boeblingen
Charite Universitaetsmedizin Berlin KöR
Frauenklinik - Brustzentrum, Chariteplatz 1, Mitte, Berlin
SLK-Kliniken Heilbronn GmbH
Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Am Gesundbrunnen 20-26, Neckargartach, Heilbronn
Diakonie in Suedwestfalen gGmbH
Diakonie Klinikum Jung-Stilling Gynäkologie und gynäkologische Onkologie, Wichernstrasse 40, 57074, Siegen
KEM I Evang. Kliniken Essen-Mitte gGmbH
Klinik für Senologie/Brustzentrum, Henricistrasse 92, Huttrop, Essen
St. Franziskus-Hospital GmbH
MVZ MediaVita, Hohenzollernring 70, 48145, Muenster
Brustzentrum Rhein-Ruhr Servicegesellschaft mbH
Brustzentrum Rhein-Ruhr, Ludwig-Weber-Strasse 15, Stadtmitte, Moenchengladbach
Stiftung Katholisches Marienhospital Aachen
BrustCentrum Aachen, Zeise 4, 52066, Aachen
DRK Krankenhaus Saarlouis
Zertifiziertes Brustkrebszentrum Saarlouis, Vaubanstr. 25, 66740, Saarlouis
Universitaetsklinikum Ulm AöR
Frauenheilkunde, Geburtshilfe, Prittwitzstrasse 43, Mitte, Ulm
Christliches Klinikum Unna gGmbH
Gynäkologie und Geburtshilfe, Obere Husemannstrasse 2, 59423, Unna
Schwerpunktpraxis der Gynäkologie und Onkologie
Schwerpunktpraxis der Gynäkologie und Onkologie, Domgasse 1, 15517, Fürstenwalde
Klinikum Leverkusen gGmbH
Brustkrebszentrum, Am Gesundheitspark 11, Schlebusch, Leverkusen
MKS St. Paulus GmbH
Märkisches Brustzentrum, Goethestrasse 19, 58239, Schwerte
Klinikum Mutterhaus der Borromaeerinnen gGmbH
Innere Medizin 1, Feldstrasse 16, Innenstadt, Trier
Universitaetsklinikum Halle (Saale) AöR
Universitätsklinik und Poliklinik für Gynäkologie, Ernst-Grube-Strasse 40, Kroellwitz, Halle Saale
Klinikum Ernst von Bergmann gGmbH
Brustzentrum, Charlottenstrasse 72, Noerdliche Innenstadt, Potsdam
Medizinische Hochschule Hannover
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe Brustzentrum, Carl-Neuberg-Strasse 1, Gross Buchholz, Hanover
Universitaetsklinikum Schleswig-Holstein AöR
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe (Gynäkologie, Ratzeburger Allee 160, 23538, Luebeck
Mammazentrum Hamburg MVZ GbR
Mammazentrum Hamburg MVZ GbR, Moorkamp 2-6, Eimsbuettel, Hamburg
Franziskus Hospital Harderberg
MVZ II der Niels Stensen Kliniken - Onkologie u. Hämatologie, Alte Rothenfelder Strasse 23, Harderberg, Georgsmarienhuette
Universitaetsklinikum Leipzig AöR
Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde, Liebigstrasse 20, Zentrum-Suedost, Leipzig
St. Barbara-Klinik Hamm GmbH
Brustzentrum, Am Heessener Wald 1, Heessen, Hamm
Klinik Dr. Hancken GmbH
Klinik Dr. Hancken Stade, Harsefelder Strasse 8, 21680, Stade
Klinikum Kassel GmbH
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Moenchebergstrasse 41-43, Fasanenhof, Kassel
Praxis Dr. B. Adhami
Praxis Dr. B. Adhami, Tenholterstraße 43a, 41812, Erkelenz
University Medical Center Hamburg-Eppendorf
Klinik und Poliklinik für Gynäkologie, Martinistrasse 52, Eppendorf, Hamburg
Universitaetsklinikum Duesseldorf AöR
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Moorenstrasse 5, Bilk, Duesseldorf
Suedharz Klinikum Nordhausen gGmbH
MVZ Nordhausen, Dr.-Robert-Koch-Strasse 39, 99734, Nordhausen
RKH Klinken Ludwigsburg-Bietigheim gGmbH
Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Posilipostrasse 4, Mitte, Ludwigsburg

Country notifications

Trial-start, recruitment-start, end and early-termination notifications submitted per Member State

Country Trial startTrial end Recruitment startRecruitment end Early termination
Germany 2019-07-02 2019-07-02 2023-06-23

Oversight and notifications

Regulatory notifications under CTR Articles 38, 52, 53, 54 and 77

Urgent safety measures 1 · Art. 54 CTR

Urgent safety measure US-132160

Event date
2026-04-29
Submission date
2026-05-05
In response to
OTHER
Member states affected
Germany
Event description
Die für das Prüfzentrum verantwortliche CRA wollte am 08.04.2026 einen Termin zu einer Monitoring Visite für eine andere Studie des Sponsors vereinbaren. Die Study Nurse (SN) erklärte, dass seit dem letzten Monitoring Besuch am 30.12.2025 keine Einträge mehr in den eCRF der Studien erfolgt sind, elektronische Quelldokumente für die SN nicht im Zugriff seien und insofern ein CRA Visit nur den Review des ISF und von Papier- Quelldokumenten beinhalten könnte. Es wurden lediglich die Visiten im eCRF angelegt, damit die Patienten den Quality of Life Fragebogen ausfüllen können.
Für eine weitere WSG-Studie hatte am 08.04.2026 aber eine Monitoring Visite stattfinden können. Daher wurde entschieden, den Monitoring-Bericht abzuwarten, um die Evaluierung eines möglichen Serious Breach vorzunehmen. Am 28.04.2026 erhielt die WSG den finalen Monitoring Report. Die CRA schätzte die Situation als befriedigend ein. Aus dem Bericht ging jedoch hervor, dass Daten teilweise nicht einsehbar waren und die anwesende SN keine Queries setzen und Fragen beantworten konnte.

Bereits am 12.02.2026 nahm die PI per E-Mail Kontakt zur WSG auf und berichtete über diverse Missstände, die im Zusammenhang mit der Aufgabe der Krankenhaus- und MVZ-Trägerschaft (Luisenkrankenhaus Düsseldorf) aufgetreten sind.
Eine erste Evaluierung der Sachlage führte am 17.02.2026 zu dem Ergebnis, dass die geplanten Maßnahmen des Zentrums ausreichten, um die Studiendurchführung zu rechtfertigen.

Am 15.04.2026 nahm die PI per E-Mail erneut Kontakt zur WSG auf. Daraufhin leitete die WSG als Sponsor eine anwaltliche Konsultation ein, deren Ergebnis am 29.04.2026 schriftlich vorlag.

Der Monitoringbericht vom 28.04.2026, die Aussage der SN und das Ergebnis der anwaltlichen Einschätzung der Gesamtsituation am Zentrum führten zu dem Ergebnis, dass eine Studienfortführung unter den momentanen Gegebenheiten nicht mehr gerechtfertigt werden kann, da die Patientensicherheit und Patientenrechte, sowie die Datenintegrität und -validität nicht mehr gewährleistet werden kann.

Der Serious Breach wird separat gemeldet.
Measures taken
1. Stopp der Studiendurchführung am Zentrum am 29.04.2026.
Zu diesem Zeitpunkt befinden sich alle Patienten der ADAPTcycle Studie am Zentrum im Follow-up und es werden keine IMP-Behandlungen mehr vorgenommen.
2. Das Prüfzentrum wird die Dokumentation für die verbliebenen Patienten im eCRF bis spätestens 30.06.2026 vervollständigen und
3. den Patiententransfer an ein anderes Prüfzentrum unterstützen.
Justification
Aufgrund der Rückmeldungen vom Zentrum und weiterer anwaltlicher Beratung wurde eine erneute Evaluation vorgenommen.
Die Maßnahmen werden wie folgt angepasst:
Der Prüfungsstopp am Zentrum wird mit sofortiger Wirkung aufgehoben, da folgende Maßnahmen durch das Prüfzentrum zugesichert wurden:
1. Accounts zu elektronischen Systemen des ehemaligen Trägers werden für das gesamte Prüfteam bis spätestens 06.05.2026 wieder geöffnet. Dadurch kann khder systematische Mangel der Dokumentation aufgehoben werden.
2. Der Dokumentationsrückstand wird durch das Studienteam bis spätestens 15.06.2026 beseitigt.
3. Das Prüfzentrum arbeitet mit dem Sponsor am Transfer der Patienten und Daten an ein anderes Prüfzentrum bis 30.06.2026.
4. Dies können weitere Prüfzentren in der Umgebung sein oder das neu zu gründende Studienzentrum des momentanen PI. Auch im letzten Fall wird ein entsprechender Vertragsabschluss bis zum 30.06.2026 angestrebt.

Results and documents

Annex IV summary of results, Annex V layperson summary, and all documents registered in CTIS for this trial

Documents 12 files

Public protocol annexes, IB summaries, regulatory submissions and post-authorisation documents registered in CTIS.

TypeTitleVersion
Protocol (for publication) D1_Protocol_2024-515769-32-00_redacted 6.0
Protocol (for publication) D1_Protocol_Signature Page_2024-515769-32-00_redacted 6.0
Protocol (for publication) D4_Patient facingdocuments_Patient card 1.0
Protocol (for publication) Placeholder1 1
Protocol (for publication) Placeholder2 1
Protocol (for publication) Placeholder3 1
Recruitment arrangements (for publication) K1_recruitment_arrangements_redacted 1
Subject information and informed consent form (for publication) L1_SIS and ICF_Main_redacted 5.0
Subject information and informed consent form (for publication) L1_SIS and ICF_TraRe_redacted 4.0
Subject information and informed consent form (for publication) L2_Other subject information material_Patient leaflet 1.1
Summary of Product Characteristics (SmPC) (for publication) G1_Simplified IMPD_Q_ribociclib 1
Synopsis of the protocol (for publication) D1_Protocol synopsis_2024-515769-32-00 6.0

Application history

2 submissions — initial application plus substantial / non-substantial modifications

#TypeCodeSubmittedReference MSConclusionDecision date
1 INITIAL IN 2024-09-19 Germany Acceptable
2024-09-27
2024-10-01
2 SUBSTANTIAL MODIFICATION SM-1 2025-12-19 Germany Acceptable
2026-02-09
2026-02-10